Näillä antureilla voit mitata lämpötilaa pakoputkessa tai jakosarjassa.
Palamislämpötila Pakokaasun lämpötila on myös osa seossuhdetta. Mittaus ei tietenkään ole mahdollista suoraan sylinterin sisällä, joten anturi sijoitetaan jakotukkiin heti sylinterinkannen jälkeen. Sinun on asennettava vastusanturi tyyppiä K (max. 1000°C) yhteen tai useampaan poistokanavaan.
Anturin on sijaittava mahdollisimman lähellä sylinterin kantaa saadakseen tarkkoja arvoja. Anturit on kytkettävä tiedonkeruulaitteeseen, jolla on suhteellisen nopea kirjaus, jotta kaikki vaihtelut taltioidaan. Samalla on myös tärkeää, että anturit ovat mahdollisimman pieniä, sillä mitä suurempi anturi on, sitä kauemmin kestää reagoida lämpötilan muutoksiin. Jos panostat ruiskutusjärjestelmään, esim VEMS, sinulla on mahdollisuus kirjata tietoja samanaikaisesti ajon aikana.
Jos pakokaasun lämpötila mitataan, sen on oltava:
Tyhjäkäynti: 332°C
Osittainen kuormitus: 500-600°C
Täyskaasu: 710-766°C
Lämpötila ei saa missään olosuhteissa ylittää 900°C bensiinimoottorilla ja 950°C dieselmoottorilla. Jos ylität nämä lämpötilat, saat palavia mäntiä ja sylinterinkanteen halkeamia.