Kun rakennat moottoria, sinun on varmistettava, että sinulla on hyvä lähtökohta kiinteällä moottorilohkolla, sen on kestettävä haluttu vaikutus tai se on voitava päivittää kestämään vaikutusta esimerkiksi asentamalla jännityslevy moottorin pohjassa laakerien hyökkäyksissä. Kiinnitä myös huomiota siihen, voidaanko lohko jäähdyttää oikein, jotta viimeiset sylinterit eivät ole kuumempia kuin etuosat.
Moottorissa olevalla kammella on tietty iskunpituus, jota voidaan erikoistapauksissa lisätä, mutta sitä ei tarvitse tehdä. Joissain tapauksissa voit kuitenkin löytää kammen esim. dieselmoottorista, jolla voi olla pidempi letku. Sinun on kuitenkin huomioitava, että männän nopeutta ei saa ylittää 20 m/s, jolloin moottoriöljy menettää voitelukykynsä, jotkin moottoriöljyt voidaan tehdä kestämään suurempia männän nopeuksia. Kampiakselin iskunpituus muodostaa perustan moottorin tilavuudelle yhdessä sylinterin reiän kanssa. Haluat usein vaihtaa kiertokangeja, koska ne on valmistettu valuraudasta, eivätkä ne ole suunniteltu täydellisesti männän ja kammen välisiin kohdistuksiin ja suuriin kuormituksiin. Jos moottorin kierrosluku on normaalia korkeampi, on varmistettava, että se on ainakin oikein tasapainotettu ja riittävän kestävä, jota usein kutsutaan taotuksi kammeksi. On olemassa useita vaihtoehtoja alkuperäisen kammen päivittämiseen taotuksi, mutta emme mene siihen tässä.
Jos haluat enemmän tehostetta ja säätöjä, sinun on usein asennettava myös taotut männät. Taotut männät on valmistettu eri materiaalista ja usein myös kevyempiä kuin alkuperäiset männät, joten ne kestävät enemmän palamispainetta sekä suuremman pysäytys-/käynnistysvoiman, joka männällä on sylinterin kummassakin päässä.
Uusia moottorin osia asennettaessa tulee moottorilohkon olla tasainen maa, sylinteri porattava ulos ja vauhtipyörän kytkin ja kampiakseli on hyvä saada yhteen. Hyvä idea voisi olla myös saada kampiakselin laakerit päällekkäin, jotta kampiakseli pyörii erittäin mukavasti. Voit antaa moottorin kunnostusyrityksen purkaa moottorilohkon puolestasi tai voit tehdä sen itse. Moottorilohkon puhdistus porauksen jälkeen tulee aina tehdä porauksen tekevän sylinteriliikkeen toimesta, muuten ei voi olla varma, että kaikki lika on poissa, ne voivat piiloutua kauas pieniin kolkoihin ja koloihin. Suosittelemme, että remontin tekevä yritys vastaa moottorin kokoamisesta, silloin sinulla on takuu voimassa. Sinun on kuitenkin oltava tietoinen siitä, että on olemassa sekä hyviä että huonoja yrityksiä, tutkimusta erilaisista foorumeilla tai kysy tutuilta.
Männän nopeus (m/s) = isku x 2 xo/m / 60 000.
Täältä löydät kaiken auton moottorin osista verkossa. Meillä on sinulle aina hyvä tarjous, ja jos et löydä etsimääsi, olet lämpimästi tervetullut kirjoittamaan meille, niin toimitamme sen mielellämme kotiisi. Alta näet kaikki autojen moottorin osat täällä verkkokaupassa.