Turbo tiedot

 

Turbo ja turboahdin

Alle olemme keränneet kysymyksiä ja tietoja sekä turbo / turboahdin. Kuinka asentaa turbo ja mahdollisesti miksi se katkeaa.

 

Turbon öljynotto ja paluuaukko eivät ole kunnolla paikallaan

Jos asennat yleisturboa etkä saa öljyn paluu- ja tuloaukkoa sopivaksi, voit aina pyörittää turbon keskiosaa. Voit myös kääntää pakoputkia ja painekoteloa. Sinun tarvitsee vain löysätä painekotelon ja pakoputken pultit. Sitten voit vapaasti kääntää kaikkia 3 osaa erikseen.

Veden ja öljyn asennus yleisturboon

Monet ihmiset kysyvät: Kuinka yhdistän öljyn ja veden turbooni? Suurimmassa osassa myymistämme yleisistä turboahtimista on sekä vesi- että öljyliitännät.

Usein se on näin:
Öljyn paluu on laippa, jossa on 2 pultinreikää 41 tai 51 mm. välillä. jossa keskellä on reikä öljyn palautusta varten.
Öljyn sisääntulo on laippa, jonka halkaisija on 38 mm. jokaisen pultin reiän väliin tai 12 mm. banjopultti (Garrett usein UNF 7/16-20 kierteellä)
Vedessä on usein 1/4 NPT-kierre.

Muista AINA, että imuaukon tulee tulla pystysuoraan turboon max. 10 asteen kaltevuus. Paluuajon tulee olla min. olla 14mm. sisähalkaisija.

 

Viallinen turbo - Miksi turboahdin menee rikki?

On olemassa useita mahdollisuuksia miksi turbo rikkoutuu.

Mutteri on irronnut turbon painepuolelta

Syy, miksi tuboloaderin mutteri voi pudota tai löystyä, johtuu voitelupaineen puutteesta. Turbiini käy erittäin suurella kierrosluvulla (yleensä yli 30 000 kierrosta minuutissa) Kun voitelupaine puuttuu, akseli kuumenee nopeasti ja polttaa itsensä laakerissa - Pysähtyy välittömästi ja mutteri tulee löysä.

Turbon öljynpaineen puute voi johtua siitä, että turbon letku on tukossa tai turbon öljynsyöttöön on päässyt likaa öljyletkun kautta. Jos näin on käynyt, on erittäin tärkeää puhdistaa moottori 100 % läpi, jotta moottoriin ei jää yhtään likaa, kun joudut asentamaan uuden turboahtimen. Suosittelemme moottorin purkamista kokonaan, jotta moottoriin ei jää likaa. Jos et tee niin, voit käyttää moottorinpuhdistusainetta/moottorihuuhteluainetta, joka kaadetaan moottoriin ja antaa sen käydä sen mukana uuden moottoriöljyn kanssa. Tarkemmat ohjeet ovat pullossa.

Tältä turboahdin näyttää, kun mutteri on löysällä:

Akseli löysällä ja siivet menevät turbokoteloa vasten

Kun turbon akselissa on epäselvyyttä, se johtuu usein siitä, että öljyssä on ollut epäpuhtauksia. Tämä kuluttaa paljon akselia ja holkkia. Jonkin ajan kuluttua epäterävyydestä tulee niin suuri, että se osuu turbokoteloa vasten. Kun se pääsee sinne, turboahtimen kunnostaminen tulee paljon kalliimmaksi.